tirsdag 17. mars 2009

Happy St. Patricks Day!

I dag er det St. Patricks Day! Jeg er sikker på at de fleste av dere som er i the USA har fått med dere dette. Jeg hørte at paraden i Dublin skulle bli sendt på Amerikansk tv. Jeg har uansett hatt en utrolig dag, som aldri kommer til å bli glemt.

Fem på ni i dag kom Flavia inn på rommet vårt og sa at vi skulle dra om et kvarter. Jeg fikk panikk og hoppet opp av sengen og begynte og rote fram grønne, hvite og oransje klær. Men vi skulle være med i flåten for "Positive Age" som er organisasjonen Frances, vertsmoren min, jobber for. Positive Age ønsker å gi pensjonister en postiv alderdom (er det et ord??). Dette gjør de ved å gi dem dansekurs, lære dem opp i data og ta dem med på turer rundt omkring i Europa. Så vi fikk en hvit og oransje t-skjorte som vi måtte bruke med svarte bukser. Men det viste seg at vi hadde mye mer tid enn et kvarter fordi traileren til Martin måtte vaskes før vi dro. Så jeg rakk å dusje og å spise frokost (te og ristet loff med smør, spises hver dag til frokost - til og med på 1. Juledag).
Vi kom oss endelig avgårde klokken halv elleve. Vi pyntet tilhengeren bak traileren med Irske flagg og pensjonister før vi, endelig, kunne dra videre til selve paraden. Der fikk vi hver vår tullehatt og pom-pom'er. Ved siden av oss var det en stor trailertilhnger som var dekorert som "The Yellow Brick Road" Fra "The Wizard of Oz". De hadde folk som hadde kledd seg ut som Dorothy, Løven, Tinnmannen, Fugleskremselet, Den Onde Heksa og Den gode Feen. De hadde også små barn som var utkledd som munchkins og de flyvende apene. Dorothy hadde en ekte hund i kurven sin. Det var helt fantastisk! Til og med treene var spilt av mennesker. på den andre siden av oss var det et par tyve menn på mopeder som hadde keldd seg ut som sjeiker. midt iblandt dem var det en mann i gorillakostyme som danset rundt omkring. Bak oss var det et sekkepipe orkester. Vi sto der i kanskje en time og ventet, men det var så mye som skjedde at det hadde ikke noe å si.

Igjennom hele paraden sto vi oppe på flåten vår og danset og sang. Vi snakker "Galway Girl", "Wild Rover" osv. Noen ganger fikk Frances oss til og danse Irsk Dansing. Det er samme dansestil som er brukt i Riverdance showet. Jeg kan det jo bare littepittegrann, men jeg ble dratt og dyttet omkring til det faktsik så ut som jeg kunne det. Dette fortsatte da i litt over en time før vi dro videre fra Cavan paraden til paraden i Cootehill. Samme greia på nytt.. Takk og pris for at ingen som så oss kjente meg.

Jeg kommer til å legge ut bilder på Facebook og filmer på Youtube.

3 kommentarer:

Hilde sa...

Dressed to impress? :-D

Æ e stolt. To blogginnlegg på to daga! Fremskritt!

Silje sa...

hehe, jess Astri d va itj snakk om nå annja i hele går enn St.Patricks day! hehe, va på gamlehjemmet æ bruke å fær innom å der hadd dem masse forskjell i for dem gamle. Også som æ sa, Alexis og æ laga nåkka mora hennes kaldt "irish sodabread" d va skikkeli godt. Mora te alexis har irske besteforeldre så der va d ganske så stort.. du veit jo koss amerikanera e! haha, men tvile itj på at d va arti!:D

Astri sa...

Ja, det e det AILLj amerikaneran sei når dæm kjæm te Irland : "My grandfather was Irish, and I feel very Irish myself!" Ja, vi får sodabread heile tia.. Æ e drittlei xD